Letní dílna Scientix – Umíme učit přírodovědné předměty hravě a mezinárodně

Letní dílna Scientix (nejen) pro eTwinnery otestovala kreativní a analytické myšlení učitelů.

Jak na první pohled zjistíme, že je nějaká molekula pravá nebo levá? Proč je důležitý lepek? K čemu slouží astroláb? Co se děje lidskému tělu při potápění? Odpovědi na tyto otázky a mnoho dalších zjišťovali účastníci Letní dílny Scientix, která se konala minulý týden ve Zlíně. Z různých koutů republiky se na ni sjela zhruba šedesátka učitelů (nejen) přírodovědných předmětů.

Nové zkušenosti ze Zlína

Během třídenního setkání absolvovali řadu praktických workshopů a měli také příležitost vyzkoušet si nanečisto přípravu eTwinningového projektu. Prošli si celým projektovým cyklem od nápadu až po závěrečné vyhodnocení a prezentaci výstupů. Zjistili, že eTwinningový projekt je možné zaměřit na jakékoliv téma včetně matematiky, fyziky nebo chemie a že jeho realizaci zvládnou i během pár hodin na letním školení. Bariérou nemusí být ani cizí jazyk. Nováčkové si mohou projekt vyzkoušet nejprve s českou školou nebo spolupracovat se sousedy ze Slovenska a Polska.

Letní dílna se letos konala již po čtrnácté a její program nám pomohli připravit ambasadoři eTwinning a odborníci z Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati, která setkání spolupořádala. V úvodu vystoupil Antonín Minařík, proděkan pro mezinárodní vztahy a spolupráci s praxí, který představil, co vše mohou studenti na fakultě studovat. Novinkou je například obor Biomateriály a kosmetika, naopak obor Výroba a konstrukce obuvi navazuje na dlouholetou tradici výroby obuvi v Baťově Zlíně.

Proč vyzkoušet Scientix?

Následně se účastníci dozvěděli, jak mohou ve výuce využít online platformu Scientix. Ta propojuje učitele přírodovědných předmětů z celé Evropy a nabízí jim velké množství učebních materiálů a nápadů, jak výuku zpestřit a propojit s digitálními technologiemi. Scientix mohou učitelé využít také k vlastnímu vzdělávání a networkingu. Přihlásit se mohou na různé online kurzy a konference. V polovině září začíná například kurz STEM out of the box, který vysvětluje, jak lze u dětí jednoduše rozvíjet STEM dovednosti i v nepřírodovědných předmětech.

Jde to hravě

Největší prostor v programu letní dílny dostaly praktické workshopy. Učitelé se na chvíli stali opět žáky a vyzkoušeli si různé aktivity vhodné do výuky přírodovědných předmětů. Vyrobili si polarimetr pro určování prostorové orientace molekul, měřili množství lepku v různých druzích mouky, zkoumali polymery, procvičovali svou geometrickou představivost v aplikaci GeoGebra, zjišťovali čas s použitím starověké pomůcky astroláb a mnoho dalšího. V malých skupinách si pak vyzkoušeli spolupráci na eTwinningovém projektu. Zatímco někteří stavěli modely zlínských mostů a testovali jejich udržitelnost, jiné týmy zkoumali lidské tělo, učili se chemické značky nebo řešili, co s odpadky ve městě.

Tři dny ve Zlíně utekly jako voda a učitelé i lektoři si pobyt velmi užili. Vystoupili ze zajetých kolejí, seznámili se s kolegy z jiných koutů republiky a načerpali inspiraci do nového školního roku. Podobnou zkušenost mohou získat i další zájemci opět napřesrok na příští letní dílně.